Hørselsforbundets årlige kampanje Hvert Øre Teller har i år som mål å få hele befolkningen med på Nasjonal hørselstest.

Dette er en nyutviklet digitaltest for tale i støy, som kan skreddersys den enkelte. Her kan du spille inn en kort talemelding ved hjelp av mobiltelefonen, som du så videresender til andre som kan trenge en hørselstest. På opptaket legges det automatisk på tre ulike støyfiltre, som mottakeren må velge mellom for å høre beskjeden. Resultatet av testen gir en indikasjon på om du bør få testet hørselen hos lege eller ikke. 

Bruker høreapparat

- Dessverre har mange veldig høy terskel for å oppsøke lege av frykt for å være hypokonder, så de sjekker ikke hørselen. Nasjonal hørselstest er lett tilgjengelig og enkel, og jeg tror den kan være lifechanging for enkelte. At jeg selv hører dårlig, gjør at jeg gjerne vil være med på å bevisstgjøre folk, sier Marlene Stavrum.

31-åringen er blant annet kjent fra flere TV-serier og podkaster og vant i 2023 tredje sesongen av Forræder på TV 2 sammen med Jon Martin Henriksen. 

Hun forteller at hun har slitt med ørene og hørselen siden barndommen. For ni år siden begynte hun med høreapparat på venstre side. Nå har hun fått et nytt apparat som er til stor hjelp, og hun viser det gjerne frem for omverdenen. 

Gammelmannshørsel

- Hvor vanskelig var det å få med seg faren sin på denne kampanjen?

- Altfor lett. Han synes det er hyggelig å gjøre ting sammen med dattera si. Men jeg har mistanke om at han hører dårlig, så han trengte å ta denne testen. Han begynner å få det jeg kaller gammelmannshørsel. Men min hørsel er nok uansett dårligere enn hans, ler Marlene Stavrum.

Se samtalen mellom far og datter i denne videoen: 

 

Jan Thomas er med

Marlene Stavrum er ikke den eneste kjendisen som stiller opp i Hørselsforbundets kampanje. TV-personlighet og stylist Jan Thomas, som de siste årene har vært åpen om hørselsdiagnosen ménières, er også med på laget.

På kampanjesiden nasjonalhorselstest.no kan du ta testen til Jan Thomas, Marlene og andre som er med på hørselsdugnaden. Her finner du også mer informasjon om årets Hvert Øre Teller-kampanje, som arrangeres for trettende år på rad.

Venter for lenge

Markeds- og kommunikasjonssjef Elise Nyborg Eriksen i Hørselsforbundet sier dette om årets kampanje:

- Vi vet at mange med hørselsutfordringer kvier seg for å ta grep. Mange venter altfor lenge før de tester hørselen sin, og vi vil gi folk en ny og morsom måte å gjøre det på. Å sende en personlig hørselstest med en vits, en sang eller kjærlighetserklæring til noen du er glad i, senker terskelen for å si fra om at du mistenker at de hører dårlig.

Kampanjen starter denne uken og pågår gjennom hele sommeren og høsten. 

- Vi oppfordrer alle til å bruke Nasjonal hørselstest til å teste sin egen hørsel og til sende en personlig hørselstest til andre. Målet er å få hele Norge til å delta, sier Eriksen.