Daglig leder Linda Pettersen er selv hørselshemmet og hatt høreapparat siden hun var fem år.

-Det er slitsomt å ikke kunne høre eller se hva andre sier, sier hun til Rana Blad.

Fordi hun selv hører dårlig og bruker høreapparat, følger hun Facebook-siden til Hørselshemmedes landsforbund. Det var her hun fanget opp informasjonen om at gjennomsiktige munnbind kunne kjøpes.

Positive tilbakemeldinger

- Vi har ledd litt av at de ikke er særlig fine og at vi ser helt rare ut med dem. Men så har jeg selv kjent hvor tungt det er å ikke høre hva folk med munnbind sier og heller ikke kunne lese på munnen. Vi har mange kunder som hører dårlig og noen er nesten døve. Når de tar av høreapparatet "forsvinner" de på et vis fordi de ikke kan lese på munnen.

De ansatte på frisørsalongen har gått med munnbind siden november i fjor. De har i denne perioden brukt vanlige munnbind til de oppdaget muligheten til å bruke gjennomsiktige. Tilbakemeldingene de har fått etter å ha fortalt om nyanskaffelsen er meget positive, og mye tyder på at flere andre lokale bedrifter nå følger Chilis eksempel.

Handler om respekt

- Gjør du dine kunder oppmerksom på at du selv hører dårlig?

- Ja. Jeg sier ifra. Nå vet veldig mange av kundene mine at jeg er hørselshemmet. Å ta i bruk disse munnbindene handler om respekt. Det er så mange du ikke er klar over som hører dårlig, sier daglig leder Linda Pettersen.

Du kan lese hele artikkelen på Rana Blads nettsider her.