TV 2s hovedkanal har krav på seg om å tekste alle de ferdigproduserte programmene som sendes mellom klokka 18.00 og 23.00. Direktesendte program i det samme tidsrommet skal tekstes så sant det er teknisk og praktisk mulig.

Pressesjef Jan-Petter Dahl i TV 2 opplyser at kanalen følger loven og at den tekster utover det den er pålagt.

TEKNOOPTIMIST. Pressesjef Jan-Petter Dahl i TV 2 håper på hjelp av kunstig intelligens. Foto: TV 2.
TEKNOOPTIMIST. Pressesjef Jan-Petter Dahl i TV 2 håper på hjelp av kunstig intelligens. Foto: TV 2. Jan-Petter Dahl

Sport og nyheter

– Vi tekster alle ferdigproduserte program på de lineære kanalene våre, uansett språk, og så tilbyr vi direkte teksting på alt som går live mellom klokka 18 og 23. Vi tekster også de største sportsbegivenhetene på andre tidspunkt, og vi tekster «God morgen, Norge» i reprise. Og så har vi innslagstekst på nyhetssendinger på TV 2 Nyheter i tillegg til alle ferdigproduserte program på TV 2 Play, opplyser Dahl.

Kunstig intelligens

TV 2 kjøper tekstetjenestene utenfra, og mange av programmene som kjøpes inn, kommer ferdig tekstet.

Snart regner Dahl med at kunstig intelligens blir til god nytte for tekstingen.

– På sikt vil det jo helt sikkert bli mulighet til å gjøre flere ting basert på kunstig intelligens. Det kan vi ikke tidfeste, men teknologien jobber for oss, ikke mot oss, sier han.

KJØPER TJENESTER. Kommunikasjonsdirektør Hanna McBride i TVNorge. Foto: Morten Bendiksen, TVNorge.
KJØPER TJENESTER. Kommunikasjonsdirektør Hanna McBride i TVNorge. Foto: Morten Bendiksen, TVNorge.

TVNorge

Også TVNorge bruker eksterne byråer til å tekste programmene sine:

– Alle programmer på TVNorge er tekstet, sier kommunikasjonsdirektør Hanne McBride.

Det er fjernsynskanalene med over fem prosent av seerne som må følge reglene om teksting og annen tilrettelegging. I dag vil det si TV 2 Direkte og TVNorge i tillegg til NRK.

Følger reglene

Ifølge Medietilsynet følger kanalene regelverket. Det hender enkelte ganger at noe går galt, og da er det som regel kanalen selv som rapporterer det inn. 

Nå er nye krav på vei. Snart kommer Kulturdepartementet med forslag til endringer i kringkastingsregelverket. Forslaget som har vært på høring, betyr skjerpede krav både til klassiske fjernsynskanaler og til dem som sender programmer på nett.

Det betyr blant annet at kommersielle fjernsynsselskaper må tekste mer av både ferdigproduserte og direktesendte programmer. Bestillingstjenestene på nett får nye krav til teksting, synstolking, lydtekst og tegnspråktolkning.