Torsdag 25. mai var det filmpremiere for alle elever og ansatte i aulaen på Briskeby videregående skole med visning av de nye kortfilmene "Ung hørsel". (Se lenke til alle filmene nederst i saken).

STOLT FILMTEAM. Her er noen av Briskeby-elevene som har bidratt i filmprosjektet. Bakerst til venstre prosjektarbeider Anders Wicken Ølander og prosjektleder Per Otto Rasmussen Dahl. Foto. Morten Langrind.
STOLT FILMTEAM. Her er noen av Briskeby-elevene som har bidratt i filmprosjektet. Bakerst til venstre prosjektarbeider Anders Wicken Ølander og prosjektleder Per Otto Rasmussen Dahl. Foto. Morten Langrind.

Røde roser

Et 20-talls elever fikk etter filmfremvising utdelt hver sin røde rose av Per Otto Rasmussen Dahl, prosjektleder for filmprosjektet og rådgiver hos Hørselspedagogene.

Siden i høst har elevene vært aktivt med i alle faser fra idéarbeid og filming i samarbeid med medieselskapet Magga og Anders.

Bak prosjektet står HLF Utvikling og Statped med finansiell støtte fra Stiftelsen Dam.

Resultatet har blitt en løsningsorientert filmserie, der ungdommene med stolthet og glimt i øyet har delt tanker og følelser rundt det å vokse opp med hørselsutfordringer. 

Blant de inviterte som kunne gratulere Briskeby-elevene etter premieren var nyvalgt styreleder Robert Steen i HLF Kompetansesenter AS. 

Kunstig hørselstap

I hovedfilmen blir Haakon, som har normal hørsel, utstyrt med høreapparater som gir kunstig nedsatt hørsel før han sendes ut i verden: Han skal gjennomføre en kjøretime med kjørelærer på vinterføre og får jobb som servitør på en støyfull kafé. Underveis i den ti minutter lange filmen blir problemene han møter og strategiene han velger evaluert og kommentert fra et ekspertpanel i studio bestående av hørselshemmede elever på Briskeby. 

 

I to andre studiofilmer reflektere elevene rundt egne hørselstap og mestringsstategier. I filmen "Skulle ønske jeg visste" sier de blant annet:

- Jeg skulle ønske jeg visste at det ikke er noe galt med å ha et hørselstap.

- Jeg ville sagt til lille meg at det ikke er skammelig å bruke høreapparat. 

- Når man har hørselsproblemer, så er det ofte lett å føles seg utenfor.

Uten manus

Prosjektleder Dahl, som også er lektor ved skolen, er stolt over det som er blitt en litt annerledes filmserie.

- Målet har vært å beskrive ulike situasjoner der ungdommen setter ord på og dele erfaringer om hørselstap. Vi har vært spesielt opptatt av at dette skal være en lys filmserie med humor og stolthet i motsetning til tidligere filmer som ofte har vært mer problemfokusert.

Han forteller videre at ingenting av det ungdommene sier i filmene er hentet fra ferdigskrevne manus.

- Det er ungdommens spontane tanker og refleksjoner som kommer frem og som er klippet sammen i filmene våre. 

Vil spre kunnskapen

- Hvordan ønsker dere at filmene skal bli brukt, og hvem er i målgruppa?

- Filmen er primært laget for ungdom med hørselstap, som vi håper skal få noen nye tanker om eget hørselstap og egne strategier. Vi ønsker at filmene skal brukes av alle som jobber med hørselshemmede unge, både fagpersoner og foreldre, og innad i HLF-systemet, deriblant Hørselshemmedes Landsforbunds Ungdom (HLFU), Foreldre- og barnutvalget i HLF, Briskeby videregående skole, Hørselspedagogene og Statped. For å nå ut med kunnskap også hos ungdom generelt har vi kjøpt annonseplass på sosiale medier rettet mot all ungdom 13-19 år, opplyser Dahl.

Anders Wicken Ølander, seniorrådgiver i Statped, har vært prosjektmedarbeider på "Ung hørsel". Også han ser et stort spredningspotensial for filmene og forteller at de kommer til å bli bruk i rådgivningsarbeid og kurs i Statped.

Her kan du se alle de tre kortfilmene Ung hørsel.