GULLINNSATS. HLFs kampanjeansvarlig Ellen Sagen (fra venstre) og medie- og kommunikasjonsansvarlig Anja Hegg står bak fjorårets digitale HØT-kampanje som nå har høstet to gull for beste markedsføring. Foto. Tonje Getz Taraldsen
GULLINNSATS. HLFs kampanjeansvarlig Ellen Sagen (fra venstre) og medie- og kommunikasjonsansvarlig Anja Hegg står bak fjorårets digitale HØT-kampanje som nå har høstet to gull for beste markedsføring. Foto. Tonje Getz Taraldsen

HLF fikk de edle metallene i kategoriene Beste influencer marketing (innholdsmarkedsføring) og Sosiale medier (mediestrategi), i samarbeid med byråene No Name  og Bureau.

Stolte HLF-ere

-Vi er utrolig glade og stolte over pre-kampanjen og resultatene den har oppnådd. Og vi er kjempeglade for å vinne to gullmedaljer i denne prestisjefylte kåringen, sier HLFs medie- og kommunikasjonsansvarlig Anja Hegg og kampanjeansvarlig Ellen Sagen. Fra sine respektive hjemmekontorer under pandemien klekket de to ut ideen og gjennomførte kampanjen #Headset Challenge som en sentral del av fjorårets Hvert Øre Teller (HØT)-kampanje.

HLFs generfalsekretær Henrik Peersen er ikke mindre fornøyd:

-Det er utrolig inspirerende at HLF tildeles prisene for fjorårets kampanje. Dette er en flott og uventet anerkjennelse som viser at vi gjennom kreativt arbeid i pandemiens år har lykkes i å nå ut med budskapet om å ta vare på hørselen. Jeg er stolt og takknemlig for innsatsen fra frivillige og kollegaer i HLF!

Skreddersydd innhold

Dette er juryens begrunnelse for gull i kategorien innholdsmarkedsføring: 

"Denne kampanjen viser godt skreddersydd innhold som effektivt når ut til målgruppen som utsetter seg aller mest for lyd; gamere. Valget av influencere er en perfekt match til dette budskapet, og det at spilleverdenen er såpass internasjonal gjør også at kampanjen får mye oppmerksomhet og når bredt ut. Å utfordre gamere med en #headset challenge er et effektivt grep som gjør at de selv innser hvor viktig lyd er, framfor at noen forteller dem at det er farlig. Juryen lar seg imponere av ideen, gjennomføringen og resultatene som kampanjen viser til - hele 44.000 har vært inne på HLF sine nettsider og tatt hørselstest. Dette er rett og slett et solid stykke arbeid som engasjerer både hodet og hjertet hos en målgruppe som kan være vanskelig å nå."

Supersmart løsning

Om gullet for beste kampanje i soiale medier, skriver juryen:

"Gull i kategorien sosiale medier går til en jobb som leverer en supersmart løsning på en tydelig problemstilling. Innsikten står til gull. Valg av kanal står til gull. Profilene står til gull. Og det selvsagt løfter den til gull. Ja, det kan faktisk gjøres så enkelt som å fjerne et viktig element fra det de unge er mest interessert i for å nå ut med et viktig budskap: Headset med høy lyd ødelegger hørselen uten at du merker det."

Sett av millioner

-Kampanjen oppnådde svært gode resultater. De to norske gamerne Emil «Nyhrox» Bergquist Pedersen og Martin «MrSavage» Foss Andersen, to av verdens beste gamere, frontet kampanjen som nådde over 3,2 millioner gamere over hele verden. Anbefalingen deres er klokkeklar: Demp lyden og ta pauser!